Kritična turizmoteka
O hrvaškem turizmu- misli in pogledi
Izkušeni hrvaški novinar Đuro Tomljenović iz spletnega portala www.turizmoteka.hr iskreno o poteh in stranpoteh hrvaškega turizma. Tokrat na kratko in jedrnato o kapitalu ter interesih in željah lokalnega prebivalstva.
![O hrvaškem turizmu- misli in pogledi](https://pag.si/wp-content/uploads/2019/07/Plaza.jpg)
V preteklih dveh letih smo dosegali rekordne turistične številke, ki so nam, ob vsej radosti, prinesle tudi skrbi. Najbolj iskane destinacije na svetu, od nedavnega tudi pri nas, pričenjajo razmišljati o obvladovanju in zmanjševanju števila turistov v njihovem mestu.
Išče se prava mera pri uskladitvi nesorazmernih vladinih želja, da preko turizma poveča prihodke, oz. BDP, in želje gostiteljev, da s turizmom zaslužijo, da pa tudi živijo svoj vsakdan v skladu z željami in navadami.
Zadovoljevanje masovne potrebe po dopustu bo v prihodnosti naletelo na čvrsto postavljeno mejo: obseg prostih mest je omejen. Tako se srečamo z osnovnim problemom današnje turistične politike. Kako rešiti objekt turističnega povpraševanja, oz. pokrajino pa tudi mesta, pred poplavami turistov in uničenjem, hkrati pa ustreči vse večjemu povpraševanju?
Janez Pavel II je rekel: „Turizem je nastal zaradi človeka in ne človek zaradi turizma.“
![](http://pag.si/wp-content/uploads/2019/07/tomljenovic-300x300.jpg)
Današnja izkušnja nam kaže, da gospodarstvo na nekaterih področjih (enako kot v turizmu) ne služi več življenjskemu okolju, kakor bi naj, temveč da ekonomske zakonitosti vse bolj in bolj kolonizirajo življenjsko okolje. Bistvo vsakega razvoja bo moral biti razvoj človeka, ne pa stvari!
Zato menim, da moramo zahtevati, da turistična politika v prvi vrsti skrbi za ljudi, ki živijo ob našem morju, o njihovem ostanku, o vrnitvi in zaposlovanju mladih, ne pa da je usmerjena na politiko rasti in zahtev turistične industrije, oz. investitorjev, naj bodo to velike korporacije ali posamezniki, tudi lokalni.
Prav tako bi bilo napačno zaključiti, da mora turizem postati naša strateška orientacija dolgoročnega razvoja. Podrobne analize so pokazale, da se niti ena država ni razvila z vlaganjem najprej v turizem, temveč prav nasprotno: bolj kot je bilo gospodarstvo razvito, tem bolj se je razvijal tudi ekonomski potencial turizma.
Gospa Merkel je pred kakim mesecem izjavila: “Tržišče ne more rešiti vsega”. Nemčija je ustanovila investicijski fond, da bi se zaščitila pred tujimi prevzemi. Mi pa že 30 let poslušamo: Tržišče je vse – država nič! Privatizacija za vsako ceno!
Mislim, da bi se morali tudi mi zoperstaviti današnji težnji po absolutizaciji kapitala in interesa kapitala. Delo ter interes in želje lokalnega prebivalstva, pa tudi vse države, imajo prednost pred interesom kapitala.
Turistični portal www.pag.si se zahvaljuje avtorju Đuro Tomljenoviću iz www.turizmoteka.hr za dovoljenje, da tekst objavimo v slovenščini.