Compare Listings

"Hrvaška je top destinacija"

»Slovenci so malo bogatejši Hrvati«

DANIEL MARIN, lastnik booking agencije: Najpomembnejši ni apartma, pač pa njegov lastnik. Vsi Hrvati ne razumejo, kaj vse je potrebno za kvalitetno namestitev. Minimum so profesionalne fotografije. Pri dogovarjanju z novimi partnerji imam strogo selekcijo, kajti po drugi strani imamo mi moralno dolžnost do bodočega gosta.

»Slovenci so malo bogatejši Hrvati«

Hrvati o Slovencih? Tokrat imamo na slovenskem turističnem portalu www.pag.si  intervju z Danielom Marinom. Daniel živi v Zadru in je lastnik agencije za posredovanje v turizmu Viator d.o.o.  (glej spletno stran: http://www.viator-booking.hr/ in Facebook stran: https://www.facebook.com/Viator-doo-144977372507422/). Daniel je mojster bookinga  in ta intervju bi naj zelo pozorno prebral vsak lastnik apartmajev ali vil. Verjamemo pa, da bo intervju zanimiv tudi vsem tistim, ki jih zanima turizem na splošno.

Daniel, začnimo pri … sami besedi booking. Slovenci te besede ne poznamo prav dobro (razen, ko bukiramo letalo ali hotel), morda je še najbližji prevod rezervacija. Ko pa vi rečete, da se ukvarjate z  bookingom, pravzaprav ne delate samo »rezervacije« za nekoga. Prosimo vas, da nam opišete, kaj vse počnete za lastnika apartmaja, ki mu vodite booking.

Sem lastnik booking agencije, kakor jo rad imenujem, uradno je to turistična agencija, ker pa poznam napake turističnih agencij, sem se enostavno želel distancirati od njih.

Lastnik apartmaja je oseba, s katero sodelujem z namenom zapolnitve njegovih kapacitet, kot posrednik, za 10 % provizijo.  Se pravi, da lastnikovo ceno nadgradim za 10 % ter s tem bookiram njegovo namestitev. Druga usluga, ki jo nudim, je bookiranje -> sprejem gosta -> prijava gosta, za kar zaračunam 15 % provizije.

In tretja, najpomembnejša in najbolj iskana usluga, je ALL INCLUSIVE storitev, kjer za 30 % provizijo naredimo popolnoma vse, od čiščenja in vzdrževanja apartmaja, pranja posteljnine, sprejema gosta in njegovega plačila, prijave gosta na turistično zvezo, pa vse do drobnih popravil v apartmaju. To pomeni, da lastniku apartmaja pravzaprav ni potrebno delati ničesar, razen preštevati svoj denar.

Vse tri storitve opravljam v imenu in za račun lastnika apartmaja, kar pomeni, da tukaj ni nobenega zakupa, temveč  gre za  posredništvo.

Vau. Neverjetno. Koliko opravil je tu vključenih in tako raznolikih! Sploh me ne preseneča,  da imate vse več in več dela, kajti imeti toliko znanj, da vse to uspešno opravljate, zagotovo ni lahko.

Vem, kako je, ko opravljaš delo za nekoga drugega in ko te ne cenijo. V mojem primeru pa svoje delo opravljam s srcem. Saj veste, kako pravijo: »ko počneš to, kar imaš rad, ne boš delal niti en dan v življenju.« Obdal sem se z ljudmi, zunanjimi sodelavci, ki kvalitetno opravljajo to, kar od njih pričakujem. Seveda pa od svoje žene dobivam največjo podporo in pomoč .

Kolikor vem, za booking zaračunate 30 %, 70 % ostane lastniku apartmaja. To se zdi zelo pošteno, saj lastnik, ko se vključite vi, nima pravzaprav nobenega dela več, razen, da prešteva kupček denarja. Ali se motim? Morda mu tudi svetujete, kako in kam vložiti zaslužek, da bi bili apartmaji in vile še lepše in boljše, da bi gost z veseljem potrošil še več denarja.

Naše storitve so obsežne, od profesionalnega fotografiranja pa vse do najobsežnejše in najpopularnejše storitve 30 %, kjer lastniki apartmajev dobijo zanesljivo osebo, ki lahko v celoti skrbi za njihovo nepremičnino. Veliko je ljudi, ki imajo na morju neizkoriščene apartmaje, njim je ta opcija, ko jim kdo prevzame posel in jim v turizmu služi denar,  zelo zanimiva.  Tu ni govora o zakupu ali kot rečemo pri nas »polno za prazno«, lastnik lahko še vedno sam bookira in pride tudi sam  koristiti nepremičnino.

Rekli ste, da se današnji gost zelo razlikuje od povprečnega gosta izpred desetih let. Kake so te razlike, kot jih vidite vi? Kaj gost išče danes, kaki so trendi? Kako je to videti v praksi pri vas?

Največja sprememba so nizkocenovni letalski prevozi in spletne rezervacije. Ni več gostov, ki bi v Nemčiji sedli v avto, se pripeljali v Dalmacijo in po ulicah iskali izveske z oznako apartmaji. Danes se vse dela mnogo hitreje, enostavneje, gost že doma v trenutku ve za vse stroške letnega dopusta, takoj vidi profesionalne fotografije naših namestitev, takoj lahko pregleda celotno lokacijo in ni nepredvidenih težav. Trendi so usmerjeni k nam, Hrvaška je v Evropi top destinacija, nobena dežela nima tega, kar imamo mi. Ne glede na to, da je oblast že leta, pravzaprav že desetletja nikakršna in neproduktivna, in medtem, ko vse ostalo propada, se edino turizem pri nas vzpenja, kajti tega se ne da kar tako enostavno uničiti. Upam, da bo Hrvaška ostala mirna država ter da nas bodo ekonomski problemi, kakor jih imata Italija in Španija, varnostni problemi, s katerimi se sooča Francija, ter opustošena in sedaj siromašna Grčija, zaobšli.

Verjetno ne prevzamete v booking vseh apartmajev, ki vam jih ponudijo? Kako imate opredeljeno spodnjo mejo kakovosti, kaj je tisti minimum za prevzem novih kapacitet, ki vam jih ponudi potencialni novi partner v »upravljanje«?

Najpomembnejši ni apartma, pač pa njegov lastnik. Vsi ne razumejo, kaj vse je potrebno za kvalitetno namestitev. Minimum so profesionalne fotografije. Pri dogovarjanju z novimi partnerji imam strogo selekcijo, kajti po drugi strani imamo mi moralno dolžnost do bodočega gosta.

Kje naredijo lastniki apartmajev največ napak? Kaj pa pri odnosu do gostov? Katere so največje napake, katere je potrebno nemudoma odpraviti? Na kaj so lastniki apartmajev premalo pozorni, čemu ne namenjajo dovolj časa?

Rad bi poudaril, da lastniki niso edini krivci. Turizmu primanjkuje projektov izobraževanja, potrebna je strožja kategorizacija, kjer bi se pristojne službe potrudile pomagati pri izboljšanju namestitvene enote, namesto, da gredo na teren in takoj odobrijo tri zvezdice.  Glavna napaka lastnikov je mišljenje, da je potrebno čim hitreje zaslužiti čim več. Nekaj pomeni oddajati apartma tri mesece letno, nekaj drugega pa se ukvarjati s turističnim oddajanjem apartmajev.

Z velikimi spletnimi servisi  za bookiranje imate veliko izkušenj. Kaj nam lahko poveste o primerjavi med njimi in vami? Kateri so dobri, kateri slabi?  Kaj bi kot strokovnjak svetovali lastniku apartmaja, ki se želi podati v spletni marketing, da ne bodo apartmaji (na pol) prazni?

Sam imam z velikimi spletnimi servisi zelo dober odnos, partnerski, zelo sem zadovoljen, da so me sprejeli,  pomagajo mi v vseh segmentih. Ne bi želel poimensko navesti spletnih servisov, vendar vsi vedo, da je Booking.com številka 1, tako na Hrvaškem kot v svetu. Spletni marketing ne pomeni več  fotografiranja z mobitelom in objave vašega apartmaja na facebooku.  To sicer počne večina ljudi, vendar je to morda najslabši možni način promocije vaše namestitve.

Zdi se, da so sedaj zlata leta hrvaškega turizma. Milijoni, večinoma evropskih, turistov »napadajo« prekrasno hrvaško morje. Ali sama Hrvaška, mesta, županije, nudijo dovolj, da se bodo vsi ti turisti spet vračali na Jadran ali bi bilo potrebno postoriti še  kaj? Kaj vas, kot odličnega turističnega delavca, najbolj moti? Kje bi država in ostale državne inštitucije morale napraviti več?

Dobra stvar je, da se bodo gostje zagotovo vrnili, slaba stvar pa je, da za to nismo zaslužni mi kot skupnost, temveč mati narava. Potrebno je razviti še mnogo vrst turizma, ne le poletnega. Temelj nizozemskega turizma je seksualni turizem, katerega mi nimamo. Dentalni turizem je v porastu, od ostalega nimamo absolutno nič, luksuzni turizem razen v Istri ne obstaja. Država noče pomagati, temveč le otežuje, to že počne z novimi izmišljenimi davki, vsak želi del kolača, tudi tisti, ki si tega ne zaslužijo. Taka politika na Hrvaškem se bo verjetno še nadaljevala.

Star sem skoraj 50 let in sem bil na hrvaškem Jadranu vsaj stokrat, če ne večkrat (in to vsakokrat najmanj po en teden). In še vedno se čudim, ko na plaži naletim na smeti, na slike slonov (ki jih prodajajo nekakšni domači umetniki) ter na obali poslušam neko južnoameriško glasbo (namesto klap)… Kako je mogoče, da se delajo tako očitne napake (in to so samo nekatere). Kaj vas najbolj moti, pa bi se dalo popraviti v trenutku?

Kakšne smeti na plaži naj vas ne čudijo, še zlasti, če dopustujete izven večjih mest, kjer je čistoča plaž odvisna od dobre volje ljudi iz lokalne skupnosti, ki morajo to opravljati brez kakršnekoli subvencije ali pomoči. Mene motijo negativne državne intervencije.

Mnogi lastniki apartmajev želijo  napolniti tudi pred in posezono. Kaj bi morali narediti, kako se postaviti, da bi napolnili tudi junij in september? Morda bi bilo potrebnih več bazenov, več wellnessa, več nekih »vsebin«, ki bi pritegnile turiste?!

Zaenkrat je potrebna še nižja cena v pred in posezoni, vse dokler ne bomo popravili vsebin. Ko se bo to zgodilo, šele takrat se bo sezona lahko podaljšala. Na tem mestu govorimo sedaj o bolj izoliranih namestitvenih enotah, kaj mestni apartmaji se skozi celo leto dobro polnijo.  Po mojih podatkih bi bilo potrebno več golf terenov in wellnessa.

Poznate skoraj vse evropske narode (in še navzven). Ali se med seboj razlikujejo? Kaj zanima nekega Angleža in kaj Avstrijca? Ali pa je morda večja razlika med mladim in starejšim Nemcem? Kaki se vam zdimo Slovenci? Še vedno malo trošimo? In gremo še vedno peš na vsaki hrib? Obstajajo stereotipi v vašem poslu ali je vsak gost unikaten?

Razlike so vidne v kulturi. Francozi so od doma navajeni, da apartma, preden odidejo, očistijo, Kitajci in Indijci so popolnoma drugačni. Slovence vidim kot malo bogatejše Hrvate (haha), znajo veliko zahtevati, vendar tudi pošteno plačajo.

Avtorica knjig o turizmu, Anamarija Cicarelli, pravi: »Ne nižajte cene namestitve, temveč dvignite kvaliteto.« Lažje reči kot storiti, bi rekli mnogi. Toda nekaj postaja vedno bolj jasno: družinska namestitev je resen in dolgoročen posel. Anamarija izpostavlja: komunikacija z gosti, urejenost, oglaševanje, kvalitetne fotografije, spletne strani… vse lahko narediš odlično, toda, če imaš z gostom slab odnos, bo vse padlo v vodo. Se strinjate z njo, Daniel?

Da, popolnoma se strinjam z njo. Vendar, poudariti želim ta VENDAR, v resnici imamo ogromno gostov za tako majhno državo. Problem je,  ker lastniki namestitvenih kapacitet vedo, da tudi, če je en gost nezadovoljen, in ne bodo ničesar ukrenili v zvezi s tem, to niti ni potrebno, saj bo namesto njega prišel kdo drug.

Živite u Zadru. Tam sem bil v vojski, okrog leta 1986, in skoraj vsako leto ga obiščem. In ko pogledam nazaj, je Zadar vedno lepši in turistično privlačnejši… vendar mislim, da bi lahko šlo vse malo hitreje, še hitreje. Zadrčani so zadovoljni? Ste vi zadovoljni? Kaj bi se dalo napraviti v samem  Zadru in okolici, da bi pritegnili nove goste ter da bi se ti mnogo bolje počutili?

Ne glede na to, koliko bi mi, Zadrčani, nergali, naše mesto ima vseeno tisto nekaj in moramo biti zadovoljni. Zadru je potrebna še ena plaža s tuši, kavarno, morda »beach barom«. Oblasti so pred volitvami seveda to obljubljale. Manjši problem je, da je pravzaprav vse, kar je zanimivega, v Starem mestu, plus plaži Kolovar in Uskok. Veliko prednost imamo, da so v bližini 4 narodni parki. Turistom smo tako včasih le vmesna postaja, kar pa ni nujno slabo, saj nekatera mesta nimajo niti tega.

Za konec še samo nekaj lažjih vprašanj. Kam iti v Zadru, da kaj dobrega pojemo in da ni potrebno »vzeti kredita«? Katera je vaša najljubša specialiteta? Katera je samo vaša poletna plaža, kjer se najraje kopate in zabavate v vodi? In naštejte mi tri kraje na Jadranu, kjer vam je z družino ali prijatelji fino in lepo? Kateri kraji so idealni za turista, recimo starosti od 35 do 45 let (se pravi takih z malimi otroki)?

Iskreno, fast food Papica, in restavracija Stipe. Najljubša specialiteta mi je ženina kuhinja. Najljubša plaža mi je Barakuda v Zadru. Dugi otok in plaža Saharun je nekaj, kar je top, vendar nimata izdatne reklame ter tujci tega predela ne poznajo. Za turiste zrele starosti bi priporočal otok Vir.

Sem kaj pozabil vprašati, pa bi moral? Kaj bi še priporočili našim bralcem (v Sloveniji)?

Cenjenim bralcem in našim bodočim obiskovalcem iz Slovenije bi priporočal, da v večjem številu obiščete srednjo Dalmacijo. Vemo, da je za vas Istra top destinacija, vendar ima srednja Dalmacija privlačnejšo pokrajino in mnogo lepše plaže.

Daniele, najlepša hvala.

Sorodni članki

Oliver Dragojević in »Trag u beskraju«

Sled v večnosti (po hrvaško Trag u beskraju) je v prvi vrsti pesem v genialni izvedbi Oliverja Dragojevića. »Trag u beskraju« pa je hkrati tudi ime glasbene prireditve, ki jo vsako leto, po smrti velikana hrvaške glasbe, 29. julija leta 2018, sredi poletja prirejajo v Veli Luki, »Oliverjevi domači luki«, na otoku Korčuli. Na koncertu v čast in v spomin na Oliverja Dragojevića je zmeraj slovesno, solze pa še zmeraj tečejo v potokih.

Nadaljujte z branjem

Miro Štebe: »Povsod sem srečal dobre ljudi«

Miro Štebe v zelo zanimivem intervjuju med drugim pravi: »Rad bi svetoval ljudem, da naj hodijo po svetu z odprtimi očmi, naj razmišljajo o tem kar vidijo, kaj jim govorijo narava in sledovi naših prednikov. Od njih smo dobili čudovito popotnico. Tudi mi moramo za zanamce ohraniti lepoto in pestrost naše Zemljice! Odvrniti bi se morali od politikov, ki v svoji nečimrnosti, zagledanosti samih vase in v svoje kopičenje oblasti in materialnih dobrin širijo negativno energijo, sovraštvo in laži. Uničujejo ta svet!«

Nadaljujte z branjem

Najboljše hrvaške restavracije

Katere so najboljše restavracije na Hrvaškem? Zagotovo so med njimi tiste, ki so prejele Michelinovo zvezdico. Nove MICHELINOVE zvezdice z letnico 2024 so prispele na Hrvaško. Restavracija Agli Amici iz Rovinja je prva nosilka dveh Michelinovih zvezdic na Hrvaškem. Seveda pa (francoski) Michelinovi strokovnjaki niso edini, ki dajejo ocene najboljšim hrvaškim restavracijam. Poglejmo podrobneje, spoznajmo vodiče, ki nas vodijo po najboljših hrvaških restavracijah.

Nadaljujte z branjem